Βαριές οι ευθύνες τους

Παιδεία

Με αφορμή τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών στα Νέα Ελληνικά προκύπτει άμεση ανάγκη βαθιάς τομής στο χάος της παιδείας μας και αναλυτικών παρατηρήσεων για την ολόπλευρη αντιμετώπιση και λύση ενός πολυπλόκαμου προβλήματος που υποβόσκει από ετών, με κλυδωνισμούς που προκαλούν τριγμούς στα θεμέλια της εκπαίδευσης.

Το πρόβλημα άρχισε να παρατηρείται αφ ης οι προσωπικές φιλοδοξίες καπέλωσαν την ευθύνη και συνασπισμένες με τα κομματικά συμφέροντα, ευνόησαν την αναρρίχηση στις υπηρεσιακές κλίμακες κομματανθρώπων, που με τη θρασύτητα της ασχετοσύνης, ετερόφωτοι όντες, μετατρέπονταν σε όργανα υποκρυπτομένων επιδιώξεων, που κατέτειναν στην εκθεμελίωση της παιδείας, στην υποκατάσταση των παραδοσιακών όρων δημιουργίας του σωστού ανθρώπου και αποσκοπούσαν στις ιδεολογικές απογυμνώσεις της νεότητας, για να μετατραπούν οι σχηματιζόμενες συνειδήσεις σε ανερμάτιστα, απροσανατόλιστα και άβουλα αθύρματα, στα χέρια πολιτικών αθυρματοποιών και πατρώνων αλλότριων επιρροών και επιδιώξεων.

Σ΄ αυτό το πλέγμα, σε τέτοιες θολές ατμόσφαιρες, είδαμε σημεία και τέρατα που απέβησαν ολέθρια για το άμεσο και δυστυχώς και το απώτερο μέλλον του δύσμοιρου Λαού μας, όπως η εξουδετέρωση της αξίας του φιλολόγου παιδαγωγού και της έδρας γενικά.

Υπήρξαν κραυγαλέες περιπτώσεις κομματανθρώπων, οι οποίοι αν και άμοιροι της αναγκαίας παιδείας, άρπαξαν στα χέρια τους τα ηνία του άρματος της εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα τον εκτροχιασμό στις απότομες στροφές της απροσανατόλιστης διαδρομής και την αποκοπή από τη σοφία της παράδοσης που παρότρυνε τη λελογισμένη πορεία της σώφρονος εξελίξεως του ανθρώπου, με άρρηκτες τις ψυχικές συνδέσεις με τις προαιώνιες ιστορικές του ρίζες και τα δοκιμασμένης αντοχής ηθικά, κοινωνικά, θρησκευτικά και εθνικά βάθρα.

Όφειλαν να διδάξουν στη μαθητιώσα νεότητα το γραπτό και προφορικό λόγο. Απέτυχαν παταγωδώς. Να ενισχύσουν τους υπαρξιακούς δεσμούς με την επαρκή διδασκαλία της αρχαίας Ελληνικής και της εν γένει φιλολογίας και να πείσουν για την αναγκαιότητα διαρκούς επαφής με τη λογοτεχνία, τα μηνύματα και τα ιδεώδη που προβάλλει. Μόνο ανόητοι είναι ικανοποιημένοι και μόνο καταστροφείς ηδονίζονται από τις προκλητικές αδυναμίες του προφορικού λόγου των παιδιών μας.

Όφειλαν να φανερώσουν στις συνειδήσεις των νέων τα ιδεολογικά στερεώματα των καταβολών, των εμπνεύσεων, των οραματισμών και των εγγυημένων πνευματικών ροπών προς τους ιστορικούς προορισμούς. Απέτυχαν παταγωδώς. Οι ιδεολογικές απογυμνώσεις έχουν καταστήσει τη νεότητα ευάλωτη στις υποχθόνιες αλλοτριωτικές υποβολές των σκοτεινών κέντρων και ανοχύρωτη στους κλοιούς και στις επιδρομές του υποκόσμου των ναρκωτικών και των διολιοφθορέων των υπαρξιακών οντοτήτων του Κυπριακού Ελληνισμού.

Όφειλαν να ενισχύσουν τις φυσικές διεκδικητικές αξιώσεις της νεότητας. Να εμφυσήσουν στη νεολαία, το έναντι της σκλαβωμένης πατρίδας χρέος. Να ορθοδρομήσουν την αγωνιστικότητα της νιότης. Να προβάλουν ινδάλματα ως πρότυπα βίου. Απέτυχαν παταγωδώς. Και παρέδωσαν τη νεολαία στην άσκοπη νυκτοβασία και στην απρόσκοπτη κατάβαση στα καταγώγια της διαφθοράς και της αδιαφορίας για τις υποχρεώσεις του σοβαρού και σκεπτόμενου νέου.

Άνοιξαν με τις αβυσσαλέες αφέλειές τους τις Κερκόπορτες στους πολιορκητές του αλήστου μνήμης Χένρυ Κίσσινγκερ, ο οποίος στη σύναξη οικονομικών παραγόντων στην Ουάσιγκτων, το Σεπτέμβριο του 1974, διετύπωσε την Ελληνοβόρα θεωρία του: Οι Έλληνες είναι λίγοι αλλά μας προκαλούν μεγάλα προβλήματα. Να τους εξουδετερώσουμε χτυπώντας την παράδοση και την Ορθοδοξία τους, νοθεύοντας τη γλώσσα τους, διαστρεβλώνοντας την ιστορία τους.

Και το ερώτημα εγείρεται αμείλικτο: Σ΄ αυτή την κατάντια δεν φθάσαμε; Ο Κίσσινγκερ υπερισχύει κατά κράτος. Ας μη παραπονείται ο κ. Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού για τα γλωσσικά χάλια των νέων. Το πρόβλημα είναι ευρύτερο. Και το αρμόδιο Υπουργείο δεν είναι άμοιρο ευθυνών για την κατάπτωση.

Του Γιάννη Σπανού
(Από το αρχείο του)