Οι κλέφτες του πολιτισμού δεν αντιμετωπίζονται με λέξεις διπλωματικής αβρότητας. Οι βάνδαλοι δεν τιμωρούνται με ευγένειες δουλικότητας. Η κλεψιά και η εκμετάλλευση της πολιτιστικής κληρονομιάς, ανακόπτονται με καταγγελίες των εγκλημάτων και με καταδίκες από τη διεθνή δικαιοσύνη και από τις πνευματικές δυνάμεις της ανθρωπότητας. Τις Ακαδημίες, τα Πανεπιστήμια, που εκπροσωπούν τις έγκυρες προσωπικότητες του πολιτισμένου κόσμου. Και με τη διαπόμπευση ενώπιον της Κοινής Γνώμης.
Υπ’ αυτή την έννοια οι διαμαρτυρίες για την τελευταία κλεψιά του σουλτάνου είναι αναποτελεσματικές. Κατά το κοινώς λεγόμενο «σύρνουμε αυγά στον τοίχο». Είναι έπεα πτερόεντα εικοσιτετραώρου διάρκειας. Ούτε που ιδρώνει το αυτί του Ερντογάν. Τα σβήνει με το σφουγγάρι της αναισχυντίας που κληρονομεί, με το αιμοσταγές γιαταγάνι των προγόνων που επισείει. Το έγκλημά του συγκαλύπτεται από τους αλαλαγμούς των όχλων που κινητοποιεί και με την πολιτική κάλυψη των συνεργών του στη διεθνή σκηνή.
Κακουργήματα όπως η κλεψιά της Αγιάς Σοφιάς είναι αισχρή επανάληψη της μεσαιωνικής επιδρομής του 1453 που βύθισε στην ατίμωση και την κατάκτηση, διά πυρός και σιδήρου, της γηρασμένης και αδύναμης ελληνικής αυτοκρατορίας των Μέσων Χρόνων, που οι Τούρκοι έπνιξαν στο αίμα της πριν 567 χρόνια. Και η αδιαφορία των ξένων κοινωνιών που βλέπουν απαθείς τη ντροπή, μόνο με την μαστιγωτική καταδίκη του ειδεχθούς κακουργήματος ανατρέπεται. Το απέδειξε με απλή καταγγελία η Μελίνα Μερκούρη, όταν Άγγλος δημοσιογράφος την ρώτησε μπροστά στα κλεμμένα από τον Έλγκιν αριστουργήματα της Ακρόπολης, αν έχει ακουστά τον «λόρδο Έλγκιν» κι η Ελληνίδα Υπουργός Πολιτισμού απάντησε χωρίς περιττές ευγένειες:
«Εγώ δεν ξέρω κανένα λόρδο Έλγκιν. Εγώ ξέρω έναν κλέφτη» αυτών των εκθεμάτων που οι ΄Αγγλοι εκμεταλλεύονται!
Η ειλικρίνεια και η ευθύτητα της Μερκούρη αποτελεί έκτοτε δείγμα συμπεριφοράς που καταλαβαίνουν οι Τούρκοι ηγέτες τύπου Ερντογάν. Και όφειλαν οι αρμόδιοι επί κεφαλής του έθνους να ακολουθήσουν την λεκτική σπαθιά της τότε Υπουργού του Ανδρέα Παπανδρέου. Γιατί οι σύγχρονοι Έλληνες έχουν να κάνουν με έναν κακοποιό που κλέβει την ψυχή τους. Την Αγιά Σοφιά.
Οφείλουμε να βγάλουμε τη μάσκα του σουλτάνου με τις αλήθειες, χωρίς καρυκεύματα και γελοίες προσαγορεύσεις «κυρίων» που εκμεταλλεύονται με απάτες τον κόσμο. Και να πούμε πως το επί Ιουστινιανού αριστούργημα του Ανθεμίου και του Ισιδώρου, αποτελεί την κιβωτό της ελληνικής παράδοσης που άντεξε στις επιθέσεις των βαρβάρων 1470 χρόνων και συμβολίζει την Ορθοδοξία που εμπνέει το Γένος των Ελλήνων. Και το κέντρο του πνευματικού πολιτισμού που εξέπεμψε τις ιδέες της που ανέδειξαν την δυτική δημιουργία, την Αναγέννηση και την εξέλιξη.
Να πούμε στους ξένους που συρρέουν στη Μικρά Ασία και ζητούν ερμηνείες των εκχάρακτων γραφών στις προμετωπίδες των σεσυλημένων ερειπίων, πως ψεύδονται οι Τούρκοι όταν καμώνονται πως δεν ξέρουν «αρχαία τουρκικά» γιατί είναι διατεταγμένοι να αποκρύβουν την ελληνική προέλευση των αγαλμάτων.
Έχουμε χρέος να διαχωρίσουμε την τιμή μας από την τουρκική απάτη. Και να φωτίσουμε την ανθρωπότητα, διαδίδοντας την ιστορική αλήθεια. Πως τα ψηφιδωτά τις Αγιάς Σοφιάς που δεν φαίνονται, απαλείφθηκαν από τον χείμαρρο των σφαγμένων παιδιών, των μανάδων, των πατεράδων, που σφάχτηκαν στην εκκλησιά καταφύγιο τις μέρες του τρόμου. Και πως οι ορδές των κατακτητών δεν προσκόμισαν οποιαδήποτε ίχνη πολιτισμού από το πουθενά της καταγωγής τους, αλλά άπλωσαν το σκοτάδι με το αίμα του Γένους που εξόντωσαν.
Και να τους παραπέμψουμε σε συγγραφείς και χρονογράφους όπως τους Χαλκοκονδύλη, Παχυμέρη, Ακροπολίτη, Δούκα, Σφραντζή, τον Τωμαδάκη, Ζακυθηνό, την Αρβελέρ,τους ξένους Franz Babinger, Nicolo Barbaro, J Calmette, G. Schulberger, Paul WiitteK, και από τα κείμενα των οποίων διαφαίνεται το ποιόν των σουλτάνων και των όχλων του Ερντογάν.
Είναι δικό μας χρέος, πολιτικών και πολιτών, να διαφωτίσουμε την οικουμένη πως οι Τούρκοι δεν έφεραν μαζί τους πολιτισμό αλλά έκλεψαν τον ελληνικό πολιτισμό. Μια ματιά στο χάρτη της Μικράς Ασίας δείχνει πόλεις κοιτίδες πολιτισμού, Σμύρνη, Μίλητος, Πέργαμος, Φιλαδέλφεια, Νικομήδεια, Θεοδοσιούπολη, Νίκαια, που γέννησαν Όμηρο, Ηράκλειτο, Θαλή, Αναξαγόρα, που άλλοι με τη φιλοσοφία, άλλοι με την ποίηση, ύψωσαν τα επίπεδα της νοημοσύνης και μεταλαμπάδευσαν το φως που έβγαλε την ανθρωπότητα από το σκότος.
Να απευθυνθούμε στον κόσμο και να διακηρύξουμε πως η Αγιά Σοφιά είναι προπύργιο ιδεωδών που αναζωογόνησαν την πανανθρώπινη σκέψη και πως δεν έχει δικαίωμα οποιοσδήποτε κλέφτης να λεηλατεί τη δόξα και να σφετερίζεται τα μεγαλεία της. Να πείσουμε ότι κάθε έντιμος άνθρωπος όπου κι αν είναι εντεταγμένος, υποχρεούται να υπερασπίσει την ανθρωπιά του και την ηθική του υπόσταση και να καταδικάσει στο διηνεκές, όσους τολμούν κα καπηλεύονται τις αξίες του πολιτισμού που άλλοι ανέδειξαν και με την υπεροπλία και την κάλυψη που εξαγοράζουν από ισχυρούς, καταληστεύουν και κερδοσκοπούν για να υπάρχουν. Και να ομολογήσουμε δημοσίως ότι αντιλαμβανόμαστε την υποχθόνια συνωμοσία του προτεινόμενου διαλόγου, άνευ του οποίου η Τουρκία θα παραμένει στο μηδέν της κατοχής, ενώ στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κάτι θα επιτύχει, κατά τον κανόνα…
Γιάννης Χρ. Σπανός
Γεννήθηκε στη Γιαλούσα της Κύπρου. Φιλόλογος – Ιστορικός, Δημοσιογράφος. Αρχισυντάκτης – αρθρογράφος εφημερίδων της Λευκωσίας, συνεργάτης εφημερίδων Αθηνών και Θεσσαλονίκης και ραδιοτηλεοπτικών δικτύων Κύπρου και Ελλάδας. Συγγραφέας 48 βιβλίων, φιλολογικών, ιστορικών, μυθιστορημάτων και δραματικών θεατρικών έργων, χιλιάδων άρθρων, ερευνών, μελετών και 20 ταινιών.