Η απάντηση του λαού μας στο ερώτημα Ελληνικότητα ή αποδόμηση

Αρθρογραφία Πατριδογνωσία

Τις τελευταίες δεκαετίες διεξάγεται στο εσωτερικό της κοινωνίας μας μία ιδεολογική διαμάχη με επίκεντρο την εξωτερική πολιτική, την εθνική ταυτότητα, τη σύνδεση Ορθοδοξίας και Ελληνισμού, την ερμηνεία του 1821, το περιεχόμενο και τον σκοπό της Παιδείας. Μία ομάδα διανοητών και διαμορφωτών της κοινής γνώμης επιχείρησε να πείσει ότι πρέπει να υποχωρούμε απέναντι στην Τουρκία και τα Σκόπια, ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να διδάσκει τη συνέχεια του Ελληνισμού, ότι η εθνική ταυτότητα πρέπει να αποσυνδεθεί από την Ορθοδοξία. Γενικά αυτή η τάση, την οποία ονομάζω αποδομητική σχολή, προσπάθησε να μας πείσει ότι στο όνομα της «προόδου» και της παγκοσμιοποιήσεως είναι απαραίτητο να ξεχάσουμε όσα γνωρίζαμε. Να αποκοπούμε από τα ελληνορθόδοξα ιδανικά των αγωνιστών του 1821 και να απομακρυνθούμε από τις αρχές της μαχητικής εξωτερικής πολιτικής.

Ευτυχώς η αποδόμηση, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, δεν επέτυχε τον στόχο της. Η πλειοψηφία των Ελλήνων στην Ελλάδα, στην Κύπρο, στην Ομογένεια, αντιστέκεται και επιμένει στην ελληνικότητα και στην εθνική αξιοπρέπεια. Είναι χαρακτηριστικά τα ευρήματα των ερευνών της κοινής γνώμης. Θυμίζω ορισμένα χαρακτηριστικά στοιχεία:

Σε όλες τις δημοσκοπήσεις που έγιναν για τη Συμφωνία των Πρεσπών το 75% (ή και περισσότερο) των Ελλήνων απήντησε ότι διαφωνεί. Η Συμφωνία, δύο χρόνια μετά την υπογραφή της, βρίσκεται ψηλά στα ενδιφέροντα της κοινής γνώμης και απορρίπτεται από τη μεγάλη πλειοψηφία.

Σε δημοσκόπηση του ΒΕΡΓΙΝΑ TV για τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε μουσουλμανικό τέμενος, το 70% απήντησε ότι θίγεται το θρησκευτικό συναίσθημά μας. Δηλαδή όχι απλώς διαφωνούν με τη μετατροπή, αλλά δηλώνουν και τη σύνδεσή της εθνικής μας ταυτότητας με την Ορθοδοξία. Άλλωστε ο Ιουστινιανός το 537 εγκαινίασε τον Ορθόδοξο ναό της του Θεού Σοφίας και όχι τζαμί.

Στην έρευνα γνώμης του ΚΕΦΙΜ (Κέντρου Φιλελευθέρων Μελετών) για το 1821 το 72% των ερωτηθέντων αποδέχεται ότι υπήρξε πράγματι Κρυφό Σχολειό επί Τουρκοκρατίας. Η απάντηση έχει σημασία, διότι επί δεκαετίες έχουν χυθεί τόννοι μελανιού για να πεισθούμε ότι οι Οθωμανοί Τούρκοι ήσαν… ανεκτικοί και άφηναν τους υποδούλους να ασκούν ελευθέρως και ακωλύτως τα θρησκευτικά και εκπαιδευτικά δικαιώματά τους. Αυτή η ανιστόρητη προσπάθεια εξωραϊσμού Οθωμανών και Νεοτούρκων πιστεύω ότι είχε και διπλωματική στόχευση: Να αλλάξουμε το παρελθόν για να αλλάξουμε και το παρόν, δηλαδή να βελτιωθούν οι ελληνοτουρκικές σχέσεις. Μετά την εκδήλωση της νεο-οθωμανικής επιθετικότητας, που αντιμετωπίζουμε σήμερα, είναι προφανές ότι η «διπλωματία των σχολικών βιβλίων» αποθράσυνε τους γείτονες. Το αισθητήριο της πλειοψηφίας των Ελλήνων λειτούργησε σωστά.

Στην ίδια έρευνα του ΚΕΦΙΜ για το 1821 το 90% των ερωτηθέντων απήντησε ότι ο χαρακτήρας της Ελληνικής Επαναστάσεως ήταν πρωτίστως εθνικός. Και αυτή η απάντηση αξίζει να υπογραμμισθεί. Ακούσθηκαν διάφορες προπαγανδιστικές φωνές που ισχυρίσθηκαν ότι η Επανάσταση του 1821 ήταν ταξική ή γνήσιο αντίγραφο της Γαλλικής Επαναστάσεως με χαρακτήρα κοινωνικό και εμφύλιο. Οι Έλληνες, λοιπόν, δεν δεχόμαστε εύκολα τις ατεκμηρίωτες απόψεις και προπαγάνδες και είμαστε υπερήφανοι, διότι η Επανάσταση του 1821 ήταν εθνική, απελευθερωτική και είχε ως σκοπό την αποτίναξη του τυραννικού Οθωμανικου ζυγού.

Στον αγώνα για τη διαφύλαξη της ταυτότητας και αξιοπρέπειας του Ελληνισμού πρωταγωνιστές υπήρξαν οι Έλληνες της Κύπρου, οι οποίοι τον Απρίλιο του 2004 απέρριψαν με ποσοστό 75% το διχοτομικό και αντιδημοκρατικό σχέδο Ανάν. Ελπίζω να συνεχισθεί ο αγώνας τους με την ίδια μαχητικότητα.

Σε όλα τα ζητήματα, που έθεσαν σε κίνδυνο ή σε αμφιβήτηση την πορεία του Έθνους, ο λαός μας με ποσοστό πάντοτε άνω του 70% στήριξε την ελληνικότητα και απέρριψε την αποδόμηση. Χρήσιμο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση. Βεβαίως σε μία δημοκρατική κοινωνία οι ιδεολογικές διαμάχες είναι θεμιτές και χρήσιμες, όταν διεξάγονται ευπρεπώς. Ας μην ξεχνούμε, όμως, και τις ιστορικές πηγές και τους αγώνες εκείνων που έχυσαν το αίμα τους για να αποκτήσουμε και να εδραιώσουμε τον ελεύθερο εθνικό βίο μας.

Οι μαρξιστικές ιδέες κατέρρευσαν παγκοσμίως. Οι πρώην οπαδοί μιας ισοπεδωτικής παγκοσμιοποιήσεως, όπως ο Αμερικανός Φράνσις Φουκουγιάμα, παραδέχονται ότι έκαναν λάθος σε πολλές προβλέψεις τους. Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων δεν θεωρεί ως «πρόοδο» την αποκοπή από την Ορθοδοξία, τη γλώσσα, τη διαχρονική ιστορία και το αγωνιστικό πνεύμα του Ελληνισμού. Ουσιαστική πρόοδος θα είναι να συνδέσουμε το παρελθόν με το μέλλον. Να δώσουμε στους νέους μας διδάγματα από τους Σαλαμινομάχους, τον ελληνορθόδοξο βυζαντινό πολιτισμό, τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, τον Κολοκοτρώνη, τον Καποδίστρια, τους Μακεδονομάχους, τους ήρωες της Κύπρου του 1955-59, παράλληλα με την Πληροφορική, τις ξένες γλωσσες, τη σύγχρονη αντίληψη περί δημοκρατίας και διεθνών σχέσεων.

Ας θυμηθούμε τον πρώτο Κυβερνήτη, τον Ιωάννη Καποδίστρια, ο οποίος συνδύασε την παράδοση με την ανανέωση-αναγέννηση. Τώρα που πλησιάζει το επετειακό έτος 2021 αξίζει να θαυμάσουμε πώς οργάνωσε κράτος εκ του μηδενός μέσα σε τριάμισυ χρόνια. Το ιδανικό του Καποδίστρια για την Παιδεία ήταν: Διδάξτε στα ελληνόπουλα την Ορθοδοξία και τα Αρχαία Ελληνικά. Διότι γνώριζε ότι δέντρο χωρίς χυμούς στις ρίζες του το παίρνει εύκολα ο άνεμος και το πετά μακρυά!

Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων