Εν μέσω της παρατεταμένης ελληνοτουρκικής κρίσης, η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου των Γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Μιράζ (2000 και 2000-5) εξακολουθεί να είναι καθηλωμένος, καθώς καθυστερούν αδικαιολόγητα οι διαδικασίες αγοράς ανταλλακτικών τους.
Χρειάστηκαν κοντά είκοσι χρόνια για να υπογραφούν στις 23 Δεκεμβρίου του 2019 «οι συμφωνίες πλαίσιο που αφορούν στην υλοποίηση του υποπρογράμματος «Εν Συνεχεία Υποστήριξη (FOS) Ο/Σ Μ2000/-5» σύμφωνα με τον ν. 4650/2019, μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και κάθε μία εκ των τριών κατασκευαστριών εταιρειών DASSAULT AVIATION, THALES DMS FRANCE και SAFRAN AIRCRAFT ENGINES».
Ωστόσο η συγκεκριμένη σύμβαση εξακολουθεί να παραμένει ανενεργή!
Τον περασμένο Ιούλιο του 2020 πέρασε από το μικροσκόπιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο την επέστρεψε στο Γενικό Επιτελείο με 75 παρατηρήσεις ! Λόγω επείγοντος του θέματος τον περασμένο Αύγουστο παρενέβη ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Π. Πικραμένος ώστε να ξεμπλοκαριστούν οι διαδικασίες στο Ελεγκτικό Συμβούλιο και να ανοίξει ο δρόμος για την απόκτηση ανταλλακτικών για τα Μιράζ!
Παρ´ ότι έχει περάσει ένας μήνας από τότε που το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το «πράσινο φως» για την προμήθεια ανταλλακτικών για τα Μιράζ – κυρίως φρένων αλλά και κινητήρων- δεν έχει γίνει καμία ενέργεια. Το πρόβλημα των ανταλλακτικών και της συντήρησης των Μιράζ αποτελεί μια πονεμένη ιστορία που χρονολογείται πολύ πριν το 2010.
Στις 23-7-2010 οι βουλευτές του ΛΑΟΣ Αδωνις Γεωργιάδης και Θάνος Πλεύρης θέτουν δυο καίρια ερωτήματα προς το υπουργείο Άμυνας :
- Γιατί δεν προχωρεί ή υλοποίηση της συμφωνίας FOS (Follow on Support) για τα μαχητικά Mirage 2000;
- Σε τι κατάσταση από πλευράς διαθεσιμότητας βρίσκονται τα μη εκσυγχρονισθέντα αεροσκάφη Mirage 2000 EGM/BGM;
Στην απάντηση που δίνει το υπουργείο Άμυνας αναφέρεται ότι: «Βρίσκονται σε εξέλιξη οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την κατάρτιση νέας σύμβασης FOS, προκειμένου να συμπεριληφθούν και τα αεροσκάφη Μ2000-5. Η διαθεσιμότητα των μη εκσυγχρονισθέντων αεροσκαφών Μ2000 EGM/BGM βρίσκεται στα αποδεκτά από τα θεσμικά κείμενα επίπεδα, χωρίς να επηρεάζεται η μαχητική ικανότητα της Πολεμικής Αεροπορίας».
Αρχές του 2017 ματαιώνεται διαγωνισμός της Πολεμικής Αεροπορίας για την Εν Συνεχεία Υποστήριξη (FOLLOW ON SUPPORT) των αεροσκαφών MIRAGE που ήταν «ανοιχτός» από το 2014.
Άνοιξη του 2018 (12/4/18) η κοινή γνώμη της Ελλάδας συγκλονίζεται από την πτώση ενός μαχητικού Μιράζ 2000-5 και το θάνατο του χειριστή. Το μαχητικό επέστρεφε από αναχαίτιση τουρκικών μαχητικών στο Κεντρικό Αιγαίο.
Ήδη η παλαιότερη έκδοση των Μιράζ 2000 αντιμετωπίζει ζητήματα με την ροή ανταλλακτικών και ως εκ τούτου με τις διαθεσιμότητές της.
Στις 3 Απριλίου του 2018, δίνεται η έγκριση ενός έκτακτου «εξοπλιστικού προγράµματος» ύψους 1 δισ. ευρώ, για την αγορά κρίσιµων ανταλλακτικών για την Πολεμική Αεροπορία μεταξύ των οποίων και εκείνα των μαχητικών Mirage 2000.
Το θέμα της έλλειψης των ανταλλακτικών έρχεται ξανά στο προσκήνιο τον Μάιο του 2018 όταν ένα άλλο Μιράζ 2000 πέφτει στις Σποράδες, ευτυχώς με τον πιλότο να το εγκαταλείπει με επιτυχία.
Τα Μιράζ 2000, ειδικά η πρώτη φουρνιά που απέκτησε η Ελλάδα , έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν ζητήματα ως προς τις διαθεσιμότητές τους. Ακόμη και απλά πράγματα όπως τα φρένα τους απαιτούν πολλά χρόνια και γραφειοκρατία για να επιλυθούν. Είναι ενδεικτικό πως για τα φρένα των Μιράζ 2000 χρειάστηκε να περάσουν 5 χρόνια μέχρι να υπογραφεί την Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017, η σχετική συμφωνία.
Τον χειμώνα του 2018 διαπιστώνεται και πάλι ότι ο στόλος των Mirage 2000-5Mk2 και Mirage 2000EGM, εδώ και αρκετό καιρό υποφέρει στον τομέα της υποστήριξης με συνεπαγόμενη την μείωση της διαθεσιμότητας τους για την ανάληψη επιχειρησιακών αποστολών. Ο στόλος των Mirage 2000 είναι πολύτιμος για την Πολεμική Αεροπορία διότι τα μαχητικά αυτά αποτελούν αιχμή του δόρατος της αποτρεπτικής ικανότητας της ΠΑ λόγω των δυνατοτήτων τους στην εναέρια μάχη με το εξαιρετικό ραντάρ RDY που έχει ικανότητα εγκλωβισμού πολλαπλών στόχων και βλήματα MICA EM/IR σε συνδυασμό με το -αποτελεσματικότατο – σύστημα αυτοπροστασίας ICMS 2000 Μκ2.
Τον Δεκέμβριο του 2019 ο εξειδικευμένος τύπος γράφει ότι με καθυστέρηση άνω των δέκα ετών υπογράφτηκε η σύμβαση για τα ανταλλακτικά των Μιράζ. Η υπογραφή της συμφωνίας-πλαίσιο για τη FOS σηματοδοτεί απλά την αρχή του αγώνα. Πέραν των αεροπλάνων, ανάλογη κίνηση πρέπει να γίνει και για τα όπλα των Mirage.
Η Χαμηλή διαθεσιμότητα Αεροσκαφών Mirage 2000/-5 εξακολουθεί και σήμερα να είναι το πιο γνωστό πρόβλημα της ΠΑ. Παρ όλα αυτά καθυστερεί η παραγγελία κινητήρων ( 2,5 έως 5 εκατομμύρια ΕΥΡΏ) και φρένων (300.000 ευρώ) για τα Μιράζ, η διαθεσιμότητα των οποίων εξακολουθεί να είναι σε πολύ χαμηλό σημείο.
Πηγή: ieidiseis.gr