Δεν θα πάψουμε να υμνούμε τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον θρυλικό Γέρο του Μοριά

Ιστορία Πατριδογνωσία

Εὐφυΐα ἐκ γενετῆς. Μεγαλοφυΐα στρατηγική. Ἔντιμος καὶ Πατριώτης. Αὐτός ἦταν ο Γέρος του Μωριά.

[ ἀήττητοι γὰρ ἔτι καὶ νῦν ὑπό γε ἐκείνων ἐσμέν
ΠΛΑΤΩΝ, Μενέξενος]

Ἐγενήθη εἰς τὰ 1770. Ἦταν Δευτέρα τῆς Λαμπρῆς.

Εἰς ἕνα βουνό, εἰς ἕνα δέντρο ἀποκάτω, εἰς τὴν παλαιὰ Μεσσηνία, ὀνομαζόμενο Ραμαβούνι. Πατέρας του ὁ διάσημος ἀρχηγὸς τῶν ἀρματολῶν τῆς Κορίνθου, Κωνσταντῖνος Κολοκοτρώνης. Μητέρα του ἡ Ζαμπία, τὸ γένος Κωτσάκη.

Ὅταν οἱ Τοῦρκοι σκότωσαν τὸν πατέρα του, θὰ καταφύγει στὴν Μάνη, ἀπὸ ἐκεῖ στὴν Ἀλωνίσταινα καὶ ἐν τέλει στὴν Ἃκοβα Ἀρκαδίας, ὅπου θὰ κάνει οἰκογένεια. Ὑπὸ τὴν συνεχῆ ἀπειλῆ τῶν Τούρκων, βγαίνει στὴν ἀντίσταση. Θὰ πάρει τὰ ὅπλα καὶ τὰ βουνὰ καὶ, ἀποκηρυγμένος, θὰ γίνει ὁ φόβος καὶ ὁ τρόμος τῶν Τούρκων. Ἀπὸ τὴν Πελοπόννησο περνᾶ στὴν Ζάκυνθο καὶ ἀπὸ ἐκεῖ ξανὰ στὴν Πελοπόννησο. Περνᾶ ἀπὸ σαράντα κύματα καὶ διὰ τοῦ Ἁγίου Ὄρους φθάνει στὴν Σκιάθο, σωζόμενος ἀπό ἀγγλικὴ φρεγάτα.

Ἐν παντὶ τρόπῳ ἐπιχειρεῖ νὰ ἀποκαταστήσει διὰ τῆς Ἐπαναστάσεως τὴν Δημοκρατία στὴν Πελοπόννησο. Ἀλλὰ ἀποτυγχάνει. Ἐπανέρχεται στὴν Ἐπτάνησο ὅπου θὰ ὑπηρετήσει στὸ ἀγγλικὸ στράτευμα λαμβάνοντας τὸν βαθμὸ τοῦ Λοχαγοῦ καὶ ἐν συνεχείᾳ ἐκεῖνον τοῦ Ταγματάρχου.

Σύντομα θὰ δεχθεῖ ἐπιστολὴ ἀπὸ τὴν Φιλικὴ Ἑταιρεία καὶ ξεκινᾶ νὰ κατηχεῖ ὅσους θεωρεῖ ἄξιους γιὰ τὸν Σκοπό.

Ὅταν ἀποφασίστηκε ὁ Σηκωμός, ὁ Κολοκοτρώνης μεταβαίνει στὴν Μάνη καὶ ἀπὸ ἐκεῖ στὴν Κέρκυρα. Συναντᾶ τὸν Ἰωάννη Καποδίστρια. Ἐπιστρέφει στὴν Ζάκυνθο. Παράλληλα μὲ τὴν ὑπηρεσία του στὸ ἀγγλικὸ στράτευμα θὰ ἐνδυναμώσει καὶ τὸ πνεῦμα του.

Ὁ Θεόδωρος σὰν παιδὶ δὲν εἶχε τὴν τύχη νὰ φοιτήσει σὲ σχολεῖα ἤ ἀκαδημίες. Οἱ παλιοὶ Κοτζαμπάσηδες μόλις ποὺ ἤξεραν νὰ γράφουν τὸ ὄνομά τους. Οἱ περισσότεροι Ἱερεῖς δὲν ἤξεραν παρὰ τὶς λειτουργίες κατὰ πρᾶξιν. Τὰ μόνα βιβλία ποὺ εἶχε διαβάσει ἦταν τὰ Εὐαγγέλια, τὰ μηνιαία καὶ ἄλλα ἐκκλησιαστικὰ κείμενα. Στὴν Ζάκυνθο ἡ φιλομάθειά του θὰ ἀνακτοῦσε τὸ χαμένο ἔδαφος. Ἀγαπημένα του βιβλία ἔγιναν ἡ Ἱστορία τῆς Ἑλλάδος καὶ τὸ Ἀριστομένης καὶ Γοργώς, τοῦ Λαφονταίν.

Γνωρίζεται καὶ συνδέεται ἀδελφικῶς μὲ τὸν Μάρκο Μπότσαρη.

Ὁ κύκλος τῆς περασμένης του ζωῆς εἶχε μόλις ὁλοκληρωθεῖ καὶ ξεκινοῦσε ὁ νέος. Ἐκεῖνος τῆς Ἐπαναστάσεως. Μὲ τὴν ἔναρξή Της, ὁ Κολοκοτρώνης θὰ διατρέξει ἀπ’ ἄκρη σ’ ἄκρη τὴν Πελοπόννησο σὰν ἀστραπή.

Ἡ Οἰκουμένη σύμπασα ἔβλεπε τὸ εὐκλεὲς Ἑλληνικὸ Ἔθνος νὰ συντρίβεται ὑπὸ τὸ βάρος τῶν βαρβαρικῶν στιφῶν. Ἡ Ἑλλὰς βρισκόταν στὸ χεῖλος τῆς Ἀβύσσου.

Ἐκεῖνος ποὺ θὰ μετέβαλε τὴν Ἄβυσσο σὲ Πεδίο Δόξης ἦταν ὁ Κολοκοτρώνης. Ἡ Ἑλληνικὴ Φιλοπατρία θαυματουργοῦσε ξανά.

Φίλτατε Ἀναγνώστη.

Ὅταν ἡ Πατρίδα κινδυνεύει ὁ Ἕλλην ὑψοῦται ὑπεράνω τῶν προσωπικοτήτων. Τὸ ἐγώ ἐξαφανίζεται. Δὲν ὑπάρχει τίποτε ἄλλο ἐνώπιόν του πέραν τῆς Πατρίδος.

Κυβέρνηση καὶ Κολοκοτρώνης δίνουν τὰ χέρια καὶ ἑνωμένοι οἱ μεγάλοι ἄνδρες τῆς Ἐπαναστάσεως μεγαλουργοῦν.

Ὁ ἀληθὴς εὐγενὴς χαρακτῆρας καὶ ἡ στρατιωτικὴ μεγαλόνοια τοῦ Κολοκοτρώνη ξεδιπλώνονται. Ὀρθώνει τὸ Ἀνάστημά του. Ἀπὸ τὴν Πάτρα μεταβαίνει στὴν Τρίπολη. Ἐγκαρδιώνει καὶ ἠλεκτρίζει τὰ πλήθη. Στὸ πλευρὸ του τρέχουν ὁ Ὑψηλάντης, ὁ Κρεβαττᾶς, ὁ Νικηταρᾶς, ὁ Πλαποῦτας, οἱ Μαυρομιχάληδες καὶ ἄλλοι.

Καὶ ἐνῶ ὁ Δράμαλης συνέχιζε τὴν καταστρεπτικὴ του πορεία, καλύπτοντας μὲ ὀρδὲς τὰ Ἀργολικά πεδία, ἡ Πύλη, μὴ βρίσκοντας ἐχθροὺς νὰ πολεμήσει, ἀναγγέλλει τὴν ὑποταγῆ τῆς Πελοποννήσου.

Τότε ὁ Κολοκοτρώνης δημιουργεῖ τὸ Στρατηγικὸ Σχέδιο ποὺ ἔμελλε νὰ συντρίψει τὴν φοβερὴ ἐκείνη στρατιὰ ἀναγκάζοντας τὴν Εὐρώπη νὰ ὑποκλιθεῖ στὴν μεγαλοφυΐα του.

Ἡ καταστροφὴ τοῦ ἐχθροῦ θὰ ξεκινοῦσε ἀπὸ τὶς πεδιάδες τοῦ Ἄργους καὶ θὰ τελείωνε στὰ στενὰ τῶν Δερβενακίων.

Ὁ Δράμαλης εἰσβάλλει στὶς 12 Ἰουλίου στὴν Ἀργολίδα καὶ στὶς 24 τοῦ ἰδίου μηνὸς, ἔντρομος, ἀναγκάζεται νὰ ἀποσυρθεῖ ἔχοντας ἀπολέσει -μόνο στὰ Δερβενάκια- ὀκτὼ χιλιάδες στρατιῶτες.

Μὲ τὴν ἀπόβαση τοῦ Ἱμπραήμ στὴν Πελοπόννησο, ὁ Κολοκοτρώνης, ὡς Γενικὸς Ἀρχηγὸς τῆς Πελοποννήσου πλέον, ἀναλαμβάνει καὶ πάλι νὰ σώσει τὴν Πατρίδα. Κατόρθωσε νὰ ἀποσοβήσει τὴν ὑποταγῆ τοῦ Ἑλληνικοῦ Λαοῦ καὶ νὰ φέρει σὲ ἀπόγνωση τὸν ἰσχυρὸ Ἱμπραήμ.

Ἀμέσως μετὰ τὴν δολοφονία τοῦ Κυβερνήτου, ἡ ἀντιβασιλεία τοῦ Ὄθωνος ἐνέταξε στὰ ἀπαίσια σχέδιά της καὶ τὸν γνωστὸ ἐκφοβισμό. Μεταξὺ ἄλλων τόλμησε νὰ ἀποφασίσει τὴν παράδοση τῶν Κολοκοτρώνη καὶ Πλαποῦτα στὰ χέρια τοῦ δημίου. Ἀπίστευτο καὶ ὅμως ἀληθινό. Ἡ ἐκ Βαυαρίας τριὰς κατηγοροῦσε τοὺς ἔνδοξους στρατηγοὺς γιὰ Ἐθνική προδοσία. Καὶ σὰν νὰ μὴν ἔφτανε αὐτό, βρέθηκαν ὄχι μόνο κάποιοι ποὺ ὑποστήριξαν τὴν γελοία αὐτὴ κατηγορία ἀλλὰ καὶ δικαστὲς ποὺ πίστεψαν τὶς καταθέσεις τῶν “τιμίων” ἐκείνων προσώπων καταδικάζοντας τοὺς στρατηγοὺς εἰς θάνατον.

Γιὰ ἑπτὰ μῆνες οἱ δύο ἐθνομάρτυρες θὰ ζοῦσαν ὡς μελλοθάνατοι στὴν φυλακή.

Ὁλόκληρο τὸ Ἔθνος εἶχε φρίξει μὲ τὴν ἄτιμη ἀπόφαση τῶν ἐξανδραποδισμένων δικαστῶν. Οἱ αἱμοδιψεῖς ξένοι καὶ οἱ ὑποτελεῖς ὑπάλληλοί τους πίστευαν ὅτι θὰ μποροῦσαν ἀτιμωρητὶ νὰ ὁδηγήσουν στὴν λαιμητόμο ὅ,τι ἐνδοξώτερο εἶχε ἡ Πατρίδα.

Ἡ Πελοπόννησος ζητοῦσε ἀπειλητικῶς τὸν Γέρο της. Καὶ ἡ ποινὴ ἄλλαξε σὲ εἰκοσαετῆ κάθειρξη. Ὁ δὲ Ὄθων μὲ τὴν ἐνθρόνισή του ἔδωσε χάρη στοὺς δύο στρατηγούς.

Τόσο στὸν ἰδιωτικὸ ὅσο καὶ στὸν δημόσιο βίο του, ὁ Γέρος εἶχε ὣς πρῶτο ἀξίωμα τὸν Ἄνθρωπο.

Ἀκολουθοῦσε εὐλαβικὰ τὸν Πυθαγόρειο κανόνα.

-Πῆ παρέβην; Τὶ δ’ ἔρεξα; Τὶ μοι δέον οὐκ ἐτελέσθη;

Εὐφυΐα ἐκ γενετῆς. Μεγαλοφυΐα στρατηγική. Ἔντιμος καὶ Πατριώτης. Αὐτὰ ἦταν τὰ κυριώτερα προσόντα ποὺ κοσμοῦσαν τὸν Στρατηγό.

Ὅταν ἔφυγε, τὸ ἡμερολόγιο ἔδειχνε Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 1843.

Σὲ Ἕλληνες τῆς ὑφῆς τοῦ Κολοκοτρώνη, ὁ Θάνατος δὲν ἔχει καμμία ἐξουσία. Τὰ φωτεινὰ ἴχνη τοῦ Ἐθνικοῦ Ἥρωος δὲν ἐξαλείφονται.

Τὸ Ἀθάνατον καὶ ἀνώλεθρον ἐστί.

Μὲ Ἀγάπη καὶ Σεβασμό,
Ἰωάννα Γ. Καραγκιούλογλου
4 Φεβρουαρίου 2021