Στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής 16.5.2021 δημοσιεύθηκε η έρευνα ενός Ισραηλινού Ινστιτούτου, η οποία καταδεικνύει τήν ισχυρή επίδραση της παντουρκικής και ισλαμικής ιδεολογίας στα τουρκικά σχολικά βιβλία. Η έρευνα αναφέρεται στα βιβλία που άλλαξαν το 2016 με εντολή του Ερντογάν και μεταξύ άλλων παρουσιάζει και τη διαστρεβλωμένη άποψη που διδάσκονται οι Τούρκοι μαθητές για τη μουσουλμανική μειονότητα στη Δυτική Θράκη.
Πρόκειται για μία ακόμη απόδειξη της πλήρους αποτυχίας της “διπλωματίας των σχολικών βιβλίων”, η οποία είχε ξεκινήσει κατά την περίοδο της διακυβερνήσεως από τον Κώστα Σημίτη. Η πολιτική που εφαρμόσθηκε τότε απέβλεπε στον κατευνασμό της Τουρκίας και μεταξύ άλλων περιελάμβανε τα εξής μέτρα: Υποστήριξη για την ένταξη της Τουρκίας στην Ευρ. Ένωση, Μεικτές Επιτροπές επιστημόνων για να συζητήσουν αμοιβαίες αλλαγές στα σχολικά βιβλία Ιστορίας, Γεωγραφίας κ.α, υποχωρήσεις στα Ίμια, αναγνωρίσεις “νομίμων ζωτικών συμφερόντων της Τουρκίας στο Αιγαίο” και άλλα παρόμοια. Η διπλωματική αυτή προσπάθεια κατέρρευσε υπό το βάρος των λαθών της και οδήγησε σε αποτελέσματα αντίθετα από τα προσδοκώμενα. Αποθράσυνε την Τουρκία και της άνοιξε την όρεξη για απαιτήσεις και διεκδικήσεις εις βάρος της Ελλάδος και της Κύπρου.
Η διπλωματία των σχολικών βιβλίων απέδειξε την τουρκική αδιαλλαξία, αλλά και τη υποχωρητικότητα ορισμένων Ελλήνων. Ενώ η Τουρκία δεν άλλαξε ούτε μία τελεία στα σχολικά της εγχειρίδια, στη χώρα μας βρέθηκαν συγγραφείς πρόθυμοι να γράψουν για “συνωστισμό” στη Σμύρνη και να συρρικνώσουν σε λίγες γραμμές την Ελληνική Επανάσταση του 1821…
Και ενώ από το 2016 ο Ερντογάν επέβαλε τον παντουρκισμό και τον ισλαμισμό στα σχολεία, στην πατρίδα μας εμφανίσθηκε τον Απρίλιο του 2017 μία προσπάθεια αλλαγής των σχολικών βιβλίων Ιστορίας όλων των τάξεων με έμφαση στον εξωραϊσμό της Τουρκοκρατίας και στην απάλειψη των εγκλημάτων των Οθωμανών και των Νεοτούρκων. Η πρόταση αυτή, υπογεγραμμένη από δέκα ιστορικούς με μαρξίζουσα ιδεολογική τοποθέτηση, παρ’ ολίγον να εφαρμοσθεί. Αναρτήθηκε αρχικά στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και -παρά τις αντιδράσεις πολλών Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ιστορίας- δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ από τον Υπουργό Κώστα Γαβρόγλου. Ευτυχώς απεσύρθη μετά τις εκλογές από την Υπουργό Νίκη Κεραμέως.
Είναι απορίας άξιον γιατί στην Ελλάδα υπάρχουν μονίμως οι πρόθυμοι να σβήσουν τους ήρωες και τους μάρτυρες από τη σχολική ύλη με το σκεπτικό “να μην δυσαρεστήσουμε την Τουρκία”. Πιστεύω ότι αυτή η φοβική συμπεριφορά ορισμένων Ελλήνων πολιτικών και διανοουμένων ενίσχυσε την τουρκική αδιαλλαξία και έδωσε λανθασμένα μηνύματα στον Ερντογάν.
Η Ελλάς είναι χώρα ευρωπαϊκή και δημοκρατική και επιθυμεί την ειρηνική συνύπαρξη με όλους τους γείτονες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα συνεχίσουμε την αλλοίωση της Ιστορίας μας στο όνομα μιας κακώς εννοουμένης “ελληνοτουρκικής φιλίας”. Τα νέα σχολικά αναλυτικά προγράμματα της Ιστορίας και των συναφών κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών πρέπει να αναφέρονται στα δεινά του Ελληνισμού και στη Γενοκτονία που υπέστησαν οι Πόντιοι και οι Μικρασιάτες, όπως βεβαίως και οι Αρμένιοι.
Η διπλωματία των σχολικών βιβλίων απέτυχε διότι λειτούργησε μονομερώς και εις βάρος μας. Ως Έλληνες δεν μισούμε ούτε καλλιεργούμε την εκδικητικότητα. Αλλά δεν θα λησμονήσουμε τους Νεομάρτυρες της πίστεως και τους Εθνομάρτυρες της πατρίδος. Με εθνική αξιοπρέπεια απαντούμε στις προκλήσεις.
Κωνσταντίνος Χολέβας