Ο όρος NAVTEX προέρχεται από τις λέξεις navigation telex και αφορά ειδοποιήσεις προς ναυτιλλομένους προς δύο ξεχωριστές κατευθύνσεις: Η μία αφορά ανακοίνωση μετεωρολογικών δεδομένων και η άλλη ειδοποιήσεις που έχουν σκοπό την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, περιλαμβανομένων και αυτών που αφορούν θέματα έρευνας και διάσωσης, που είναι και οι NAVTEX που μας αφορούν σε σχέση με τα προβλήματα που προκαλεί η Τουρκία.
Πρόκειται για συστάσεις και ενημέρωση για να επιστήσουν την προσοχή σε συγκεκριμένους ενδεχόμενους κινδύνους, πλην των περιπτώσεων που περιλαμβάνουν απαγόρευση πλεύσης σε συγκεκριμένη περιοχή.
Το εγχειρίδιο NAVTEX του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO NAVTEX Manual) χωρίζει τις θάλασσες του πλανήτη σε 21 ζώνες (Navigation Area ή NAVAREA), καθορίζοντας σε καθεμία από αυτές την υπεύθυνη χώρα και υπηρεσία για δημοσίευση των εν ισχύι NAVTEX.
NAVAREA σημαίνει μια γεωγραφική θαλάσσια περιοχή που έχει καθοριστεί ακριβώς για σκοπούς συντονισμού της εκπομπών των ειδοποιήσεων ναυσιπλοΐας. Ο όρος NAVAREA ακολουθείται από έναν ρωμαϊκό αριθμό ανάλογα με τη θαλάσσια περιοχή που καλύπτει και μέσω του γίνεται η αναγνώριση μιας συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής.
Η οριοθέτηση τέτοιων περιοχών δεν συνδέεται και δεν θίγει την οριοθέτηση οποιωνδήποτε ορίων μεταξύ κρατών.
Κάθε κράτος εκδίδει τοπικές NAVTEX που αφορούν ειδοποιήσεις ασφάλειας ναυσιπλοΐας μόνο εντός των χωρικών υδάτων κάθε χώρας. Όλες οι υπόλοιπες περιλαμβάνονται στον κατάλογο των εν ισχύι NAVTEX κάθε περιοχής NAVAREA.
Η ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου περιλαμβάνεται στην περιοχή NAVAREA III και επίσημα καθορισμένος συντονιστής είναι ο διευθυντής του Ινστιτούτου Υδρογραφίας του Ισπανικού Βασιλικού Ναυτικού.
Τι είναι NOTAM
Η ΝΟΤΑΜ είναι μια Ειδοποίηση προς Αεροπόρους (Notice to Airmen – NOTAM ή NoTAM) που υποβάλλεται από μια Αρχή της αεροπορίας ώστε να προειδοποιήσει πιλότους για πιθανούς κινδύνους σχετικά με την πορεία πτήσης τους ή με μια τοποθεσία, οι οποίοι μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια της πτήσης.
Οι ΝΟΤΑΜ είναι αταξινόμητες ειδοποιήσεις ή συμβουλές που διανέμονται μέσω τηλεπικοινωνιών, οι οποίες περιέχουν πληροφορίες που αφορούν την καθιέρωση την κατάσταση ή τις αλλαγές κάθε αεροναυτικής εγκαταστάσεως, υπηρεσίας, διαδικασίας ή κινδύνου των οποίων η έγκαιρη γνώση είναι σημαντική στο προσωπικό και τα συστήματα που ασχολούνται με τις ιπτάμενες επιχειρήσεις.
Δημιουργούνται και μεταδίδονται από κυβερνητικές υπηρεσίες και φορείς εκμετάλλευσης αερολιμένων, υπό τις οδηγίες που καθορίζονται από το «Παράρτημα 15: Υπηρεσίες Πληροφοριών Αεροναυτικής του Συνεδρίου Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας (CICA)».
Ο όρος ΝΟΤΑΜ έγινε κοινής χρήσης (αντί του επίσημου Notice to Airmen) μετά από επικύρωση του CICA, και ενεργοποιήθηκε από τις 4 Απριλίου 1947.
Πηγή: philenews.com